GYIK

Mi a különbség a Pedelec és az Ebike között?

Az ebike elnevezés alatt korábban azokat a bringákat értettük, amelyek pedál tekerése nélkül is képesek voltak tisztán elektromos módban közlekedni. Itt egy „gázkar” vagy markolat elfordításával lehetett mozgásba hozni a szerkezetet. Tehát tekerni és „motorozni” egymástól függetlenül is lehet.

 

A Pedelec a pedal+electric+cycle szavak összevonásából alakult ki. Lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor pedálozol. Nem rendelkezhet „gázkarral" mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie.

 Amíg a pedelec kifejezés az alkalmazott hajtás technikának (nyomaték és/vagy fordulatszenzor) terminusaként használt kifejezés a kerékpáros iparágon belül, addig az ebike a köznyelvben (pl. vásárlók) gyűjtőfogalomként használt kifejezéseként terjedt el, melyet használnak mind a pedelec mind pedig a gázkaros (az iparágon belül electric bicycle, ebike, stb.) válzotatokra is.


Ennek következményeként elmondható, hogy a legtöbb elektromos kerékpárt gyártó cég így a Gepida is az ebike kifejezés mellett tette le a voksát, így kategorizáljuk termékeinket a weboldalon is. A jelenleg is használt BOSCH kit-ek szintén a BOSCH eBike System elnevezést viselik, annak ellenére, hogy pedelec technológiáról van szó.

Milyen törvényi szabályozás vonatkozik az elektromos kerékpárokra?

Az európai jogszabályok szerint a Pedelec egy kategóriába tartozik a hagyományos kerékpárokkal, mert 250 Watt-nál kisebb a teljesítménye és az elektromos rendszer 25 km/h sebesség fölött kikapcsol. Ebből kifolyólag nem kell hozzá jogosítvány, biztosítás és forgalmi engedély sem, továbbá bukósisak viselése sem kötelező.

Az Ebike nem tartozik azonos kategóriába a kerékpárokkal, mert a pedálok hajtása nélkül is képes haladni. Biztosítás és bukósisak viselése is kötelező.

Ki találta fel a Pedelec-et?

A legelső Pedelec modelleket, a világszerte motorkerékpárjairól ismert japán YAMAHA dobta piacra 1998-ban.

Hogyan működik a Pedelec?

Az elektromos kerékpárokat mostanában túlnyomó részt középmotor hajtja, ami közvetlenül a kerékpár váz közepébe van szerelve, ezáltal biztosítva az akkumulátor legelőnyösebb elhelyezését. A legtöbb elektromos kerékpár 250W teljesítményű, amely elegendő a 25 km/h vagy 45 km/h sebesség eléréséhez. A Gepida Pedelec-ben a Bosch rendszer részeként található egy szenzor és egy computer, amely szabályozza a pedálrásegítés mértékét. Az elektromotor a hajtóművel egy egységet alkot, ezáltal biztosítva az optimális súlyeloszlást.

Mi a Lítium-ion akkumulátor előnye a többi akkumulátorral szemben?

Összesen négy különböző típusú akkumulátor létezik, amely alkalmas elektromos kerékpárok üzemeltetéséhez. A zárt rendszerű ólom akkumulátorok röviden SLA nagyon hasonlóak az autókban használatos akkumulátorokhoz. Nickel Cadmium röviden NiCd akksik könnyebbek az SLA akkumulátoroknál. Ezt a két típust azonban már nehéz beszerezni, mert nem felelnek meg a szigorú környezetvédelmi előírásoknak. A Nickel Metal akkumulátor röviden NiMH jóval nagyobb kapacitású és jelentősen könnyebb, mint a NiCd típusú. A Lítium-ion akkumulátorok a legnagyobb kapacitásúak a 4 típus közül, és ezek rendelkeznek a legelőnyösebb tulajdonságokkal a piacon található elektromos kerékpárokhoz alkalmazható akkumulátorok közül. A Gepida Pedelec-hez használt Lítium-ion akkumulátor nagy kapacitású (8,2Ah), könnyű (1990g), 4 óra alatt feltölthető, gazdaságos, mert hosszú élettartamú (800 alkalommal újratölthető) és standard teljesítményű.

Milyen karbantartást igényel a Pedelec?

Elsősorban az akkumulátor igényel gondos karbantartást. Használat után javasolt megvárni, amíg kihűl az akkumulátor és csak lehűlt állapotban elkezdeni az újratöltését. Annak ellenére, hogy az új töltők már mutatják az akkumulátor töltöttségi szintjét, tanácsos a 100%-os szint kijelzése ellenére kicsit tovább a töltőn hagyni az akkumulátort. A folyamat elején gyorsabban töltődik az akkumulátor, mint a végén, ezért a 100%-os töltöttségi szint jelzése ténylegesen csupán 90%-ot jelent.

Az akkumulátort célszerű szobahőmérsékleten tárolni, elkerülve az extrém hideg vagy meleg hőmérsékletet. Az első feltöltés a legfontosabb az akkumulátor életében. A legelső használat során merítsük le teljesen, mert ha nem a tökéletesen üres akkumulátort töltjük fel az első használat után, az negatív irányba befolyásolhatja a kapacitását és élettartamát. A Gepida elektromos kerékpárok ellenállóak az esővel és széllel szemben tehát nyugodtan lehet őket vízzel tisztítani. Az elektromos rendszer és az akkumulátor tisztítását elővigyázatosan végezzük, mert a nedvesség hátrányosan befolyásolhatja az akkumulátor kapacitását. Minden további fontos információ megtalálható a Használati Útmutatóban, amely a Pedelec megvásárlásakor automatikusan jár neked.

Miért környezetbarát és költség hatékony az elektromos kerékpár?

Mivel a Pedelec üzemanyag helyett újratölthető akkumulátorral működik, ezáltal egyáltalán nem szennyezi a környezetet és óriási üzemelési költség megtakarítást biztosít. A Pedelec nyújtja a motorizált közlekedési módok közül a legköltséghatékonyabb megoldást, mindössze 14 Ft-ba kerül minden megtett 100 km.

Hol lehet az akkumulátorokat feltölteni?

A Gepida Pedelec-et cserélhető akkumulátorral és  Bosch akkumulátor töltővel szállítjuk, amely bármilyen szabványos hálózati konnektorba csatlakoztatható. Az akkumulátor teljes feltöltéséhez 4 órára van szükség. Egy teljesen feltöltött akkumulátorral vegyes használat során 50-70 km-t, ECO mode-ban közel 90 km-t lehet megtenni. Az egy töltéssel maximálisan megtehető távolságot befolyásolja a kerékpáros tömege, az útviszonyok, megállások-elindulások száma, keréknyomás, szélviszonyok, hőmérséklet, valamint a választott üzemmód.

Milyen garanciális feltételek vonatkoznak a Gepida Pedelec-re?

2 év teljes körű garancia vonatkozik a termékre, amit az értékesítési helyen lehet érvényesíteni. A teljes körű garancia magában foglalja az ingyenes javítást, illetve alkatrészcserét a 2 éves periódus alatt.

Milyen tisztítószert érdemes használni biciklink ápolására?

Bármely, a kereskedelmi forgalomban található autó és kerékpár tisztító anyag megfelelő. Felületaktív anyagokat mindenképp kerülni kell, leginkább a lakkozott/festett felületeken.

Fényes lakkozott felületek: vizes tisztítószerek
Matt lakk felület: tiszta víz javasolt!
Lánc, illetve zsírszennyezett felületek: alkoholos tisztítószerek, láncra erősebb zsíroldó anyagok is megfelelőek.

Milyen karbantartást kell rendszeresen elvégezni a kerékpáromon?

Legfontosabbak a biztonságos közlekedést biztosító alkatrészek folyamatos ellenőrzése: fékpofák/felni fékezőfelület állapota, kormányzás megfelelősségének vizsgálata. Bowden által működtetett alkatrészek esetén érdemes havi rendszerességgel ellenőrizni a bowdennyúlást, ami az érintett alkatrészek pontatlan működését eredményezheti. Rendszeresen ellenőrizzük a guminyomást, illetve a külső gumik állapotát.

Milyen karbantartást végezhetek el otthon, szakszerviz segítsége nélkül?

Bármit amiben biztosak vagyunk, hogy saját kezűleg meg tudjuk oldani, viszont az esetlegesen bekövetkező károkért magunknak kell vállalni a felelősséget.

Hogyan készítsük fel kerékpárunkat a téli használatra?

Csapadékosabb időjárási körülmények között a kopó alkatrészek nagyobb használatnak vannak kitéve, ezért fontos, hogy a meghajtás kenéséről megfelelően gondoskodjunk. A csapadékvíz ezen kívül be tud folyni a bowdenházakba, ami egy idő múlva eltömíti azokat, ezért ezek kenéséről is gondoskodjunk. Fontos, hogy a fékpofák állapotát kiemelt figyelemmel kövessük, mivel a téli használat során felszedett finom szennyeződések gyorsabban koptatják, ami a fékhatás nagy arányú csökkenéséhez vezet. Javasolt a kerékpár teljes zsírzása/tisztítása szakszervizben a téli, csapadékos idő elmúlásával.

Hogyan kell megfelelően beállítani?

  • Az ülést
    A kényelmes ülésmagasság szubjektív, de általánosságban elmondható, hogy a pedál legalsó pontját biztonsággal el kell tudni érni a nyeregben ülve.

  • A nyerget
    Érdemes a nyerget kicsit előre dönteni, hogy a lágy szerveket ne nyomja a nyereg orr használat alatt.

  • A stucnit
    A stucni magassága, és hossza szintén egyéni kényelemérzet kérdése, javasolt szakszervízben érdeklődni, amennyiben kényelmetlennek érezzük kerékpárunkat.

  • Ékkarok pozíciója
    A fékkarokat érdemes úgy pozícionálni a kormányon, hogy a fékezésre használt ujjainkkal érjük el csak, a lehető legkisebb, akadálymentes mozdulattal. Mind a fékkarok szöge, mind a fékkarok markolattól való távolsága egyéni beállítást igényel.

  • Fékek nyomáspontja
    Úgy állítsuk be a nyomáspontot, hogy a fékerő maximum elérésekor minden ujjunkkal erősen tudjuk a kormányt szorítani, de ne érjen a fékkar a markolatot. A nyomáspont könnyedén állítható a bowden előfeszítő csavarral, illetve a dugattyú-állító csavarral hidraulikus fékek esetében.

 Mi a különbség az agyváltó és a külső váltó között?

  • Agyváltó: teljesen zárt mechanizmus, amely az agy házán belül kialakított fogaskerék csoport által vált az áttételek között. A rendszer különös karbantartást nem igényel, de az agyváltók zöme nem kedveli a terhelés alatti fokozatváltást. Ajánlott a tekerést abbahagyni a fokozatváltás alatt.

  • Külső váltó: egyszerű, és könnyű megoldás, viszont rendszeres karbantartást/tisztítást igényel. Egy terelő keret igazítja a láncot a különböző méretű lánckerekekre, aminek feltétele, hogy nem nagy terheléssel ugyan, de tekerjük a pedált.

Mi a különbség a 26”, 27,5”, 28”, és 29”-es kerékméretek között?

  • 26”: a legelterjedtebb kerékméret a mountain bike-ok világában, tekintve, hogy a kezdetektől fogva ezzel a kerékmérettel készülnek. Kellően gyors és dinamikus bringázást eredményez..

  • 27,5”, vagy 650B: új belépő a kerékpáriparban, kimondottan mountain bike-okra kifejlesztve. Főleg az erőnléti szakágakban érezhető ezen nagyobb kerékátmérő előnye - gyorsabb, mindemellett a kerékpárok kezelhetősége lényegesen nem változik.

  • 28”, nevezik még 700C-nek, vagy 622-nek is: A city, trekking kerékpárokon hagyományosan használt kerékméret.

  • 29”: ez tulajdonképpen egy 28”-os kerékméret ballonos gumikkal, megint csak a mountain bike-okon alkalmazva. Rendkívül stabik a nagyobb átmérő miatt, könnyebben küzdi le az erdei ösvények nyújtotta akadályokat.

Hogyan használjuk megfelelően a fékeket?

Az első, és hátsó féket egyaránt használni kell, tévedés, hogy a csak hátsó fék használata biztonságosabb. A fékerő 70%/30% arányban oszlik el az első/hátsó kerekeken, ami a leghatékonyabb fékhatást eredményezi. Csak hátsó fék használatával a fékút megnövekszik, illetve megnő a megcsúszás esélye.

Mi a különbség a ma használatos vázanyagok között?

  • Acél (CrMo): erős, de rugalmas anyag, viszont a ma használatos vázanyagok között a legnehezebb. Rugalmasságánál fogva hosszú távon nagyobb terhelést képes elviselni, a hirtelen ütéseket levezeti.
     
  • Alu: merev, de könnyű, különböző minőségben kínálják a vázgyártók. Merevségéből adódóan minimális a deformációból eredő energiaveszteség/kezelhetőségi probléma. Az alu tartós vázanyag, de a használat során kapott terheléseket „elraktározza”, ami egy bizonyos élettartam fölött hirtelen repedéshez/töréshez vezethet.

  • Karbon: a vázak Rolls Royce-sza. Pille könnyű, ugyan akkor hihetetlenül erős anyag, amely megfelelő gyártástechnológia mellett gyakorlatilag elnyűhetetlen. Profi versenyzők, vagy nagyon igényes felhasználók választják, csak sajnos rendkívül drága.

Hogyan azonosíthatom a kerékpáromat?

A váz elsődleges azonosítója a vázszám, amelyet általában a középcsapágy ház alsó felére vésnek. E mellett, a gyártók saját azonosító számokat is szoktak használni. A Gepida kerékpárokon az elsődleges azonosító az a 14 jegyű ID szám, amely a kerékpárok alján egy vonalkódos matricán van feltüntetve.

Hogyan variálhatom a különböző alkatrészeket a kerékpáromhoz

A kerékpáriparban használatos alkatrészek szabványosítottak, de ezen belül is bizonyos paramétereiben eltérhetnek. Érdemes az alkatrész váltás előtt szakszervizben érdeklődni azok kompatibilitásáról.

Hogyan reklamálhatok, ha valamilyen probléma felmerül a kerékpárommal kapcsolatban?

Reklamáció esetén minden egyes alkalommal a vásárlás helyén érdeklődjünk. A kereskedők megfelelő szakértelemmel bírnak ahhoz, hogy egy esetleges hibát percek alatt elhárítsanak, illetve a reklamáció jogosságát eldöntsék. Amennyiben a hiba komoly, és a garanciális követelés érvényes, a kereskedő továbbítja a reklamációt a gyártónak.

Hogyan szállíthatom kerékpáromat?

A kerékpár szállításával kapcsolatban részletes tájékoztatást talál a használati útmutatókban.

Néhány fontos dolog autón történő szállítás esetén:

  • csak tanúsítvánnyal ellátott kerékpár szállítót használjanak
  • használat előtt győződjenek meg, hogy a kerékpártartó megfelelően stabilan tartja a kerékpárt, illetve azt tartósan képes rögzíteni
  •  minden olyan kiegészítőt vegyen le a kerékpárról, ami  szállítás alatt leeshet, ezzel balesetet okozhat!
  • szállítás során figyeljen a kerékár okozta méretváltozásokra!

    Szállítás tömegközlekedési eszközökön:
  • a kerékpárszállításra alkalmas tömegközlekedési eszközök tájékoztató feliratokkal, jelekkel vannak ellátva
  • vonaton történő szállítás esetén használja a speciális kerékpárszállító vagont, amennyiben ilyen nincs a szerelvényen, tájékozódjon az utazás előtt a szállítási feltételekről!
  • minden esetben rögzítse a kerékpárt, és ne hagyja felügyelet nélkül

Mit és hogyan szállíthatok a kerékpáromon?

  • a csomagtartó 25 kg-ig terhelhető általában
  • 22 kg-nál könnyebb gyerek gyerekülésben DIN 79120