Amikor az erőátviteli lehetőségeket keressük egy kerékpáron, ösztönösen a láncra gondolunk. Ebben semmi különös nincs, hiszen a 19. század végétől egy globálisan elterjedt rendszerről beszélünk. Létezik viszont egy több mint 100 éve alapított cég, akik jó úton haladnak, hogy megváltoztassák ezt a trendet.
Lánc vagy szíjhajtás?
A Gates Carbon Drive egy 2007 óta létező, kerékpár specifikus terméke a Gates vállalatnak, amely 1911 óta készít szíjhajtást ipari, autóipari, cserepiaci felhasználásra. Az elmúlt 15 évben annyit fejlődött az előbb említett kerékpáros rendszer, hogy ma már 4 külön felhasználási területre optimalizált alkatrész együttest különböztethetünk meg: CDX, CDC, CDN, ST.
- CDX: Nagy teljesítményű, ingázó, trekking, hegyi és cargo kerékpárok, eBike-ok, valamint extrém körülmények között használt kerékpárok.
- CDC: Városi ingázás, középmotoros eBike-ok
- CDN: Agymotoros eBike-ok.
- ST: Szabadidő kerékpárok (3 sebesség vagy kevesebb)
Ezek nem csak szíjak, hanem komplett rendszerek, ami tartalmaz még első-hátsó fogaskereket vagy akár hajtókart is. Biztosak lehetünk a kompatibilitásról az agyváltóval, hiszen többek közt a Shimano, Rohloff vagy Pinion közreműködésével lett kifejlesztve, ugyanez igaz a motorokra is; Bosch, Shimano STEPS’, Brose, Yamaha, Bafang, jóformán az összes nagy névvel használható a rendszer.
A szíj maga nagyon erős.
A nevét az egyik rétegében húzódó karbon szálakról kapta, amit felülről egy bordázott, alulról egy HTD fogas poliuretán réteg borít. Utóbbin van egy úgynevezett „centertrack” nevű kialakítás, amin keresztül a fogaskerék egyenletesen vezeti a szíjat.
Ahhoz, hogy kellően feszes legyen és az is maradjon terhelés alatt a szíj, egy erős és merev hátsó háromszög szükséges. E nélkül annyit torzulhat a váz taposáskor, hogy a szíj ugrana a fogakon. Az ideális feszesség ellenőrzését otthon is elvégezhetjük egy mobilapplikáció segítségével.
Felmerülhet a kérdés, hogy milyen hatékonysággal használható ez a rendszer, figyelembe véve az ellenállást, amit a nagy felületen (11mm széles) való gördülés eredményez. Nos, általános alacsony erőleadásnál (212 watt alatt) a lánccal szemben 0,3-1% hatékonyság deficit van, míg ellenállás kiegyenlítődés esetén (212 watt) már megszűnik ez a kis különbség.
Tehát egy alapfelhasználó semmit nem fog érezni ebből.
Ha belegondolunk, hogy mi teszi a városi mobilitást még egyszerűbbé, de ugyanide sorolhatjuk a szélsőséges felhasználókat is, akkor azt mondhatjuk, hogy egy halk, költség és szervízmentes hajtásrendszer mindenképp egy nagy lépés.
Előnyök:
- Egyszerű karbantartás: Nem igényel kenést, így nem gyűjti össze a szennyeződéseket. Tisztántartásához egy régi fogkefe is elég, amivel gyorsan eltávolítható a fogak közé szorult sár/piszok. Itt kiemelendő az ezzel megtakarított pénzünk mértéke.
- Könnyű: Az időjárásálló poliuretán burkolat, erős, nyúlásmentes szénszálas huzalokkal rendelkezik. Könnyű és időtálló kombináció.
- Csendes: A lényegesen hosszabb élettartam mellett szinte teljesen hangtalan. Nincsen fém alkatrész, ami a láncvillához verődne vagy fogaskoszorú, aminek használata elkerülhetetlenül zajjal jár.
- Hosszú élettartam: 3-4-szerese a láncéhoz képest.
Amivel számolni kell ennél a rendszernél:
- Csak agyváltóval szerelt kerékpárokkal kompatibilis. A szíjnak nincs laterális hajlása, így nem tud fel-le szaladni a hátsó fogaskoszorún.
- A szíj egy folytonos, megszakítatlan egység, amihez alkalmazkodniuk kell a váztervezőknek a hátsó villán való megnyitás kialakításával. Ezzel cserélhetővé válik a rendszer.
A szíjhajtásos rendszer előnyei egyértelműek. Nagyszerű választás kifejezetten városi környezetben, amikor nincs kedvünk és időnk karbantartással foglalkozni, csak fel szeretnénk ülni a bringánkra és gyorsan, csendben, hatékonyan eljutni az úticélunkhoz. A szíjhajtás fantasztikus alternatívája a láncnak, mi a Gepidanál izgatottan várjuk elterjedését a hétköznapi életben.
Kínálatunkban jelenleg City és Special modelleink rendelkeznek szíjhajtással.
Az oldalon szereplő tartalom és grafika közvetlen forrása a Gates Corporation által generált tartalom / The copyright of the original content and graphics generated and owned by Gates Corporation.