Tavaszi üzembe helyezés

A napsütéses órák számának növekedésével kijelenthetjük, hogy a tavasz megérkezésével a bringás szezon is elkezdődött, így – amennyiben még nem tetted meg – itt az ideje, hogy felkészítsd kerékpárodat az első kerekezésekre. Ha úgy döntesz, hogy saját kezűleg szeretnéd elvégezni a felkészítést, a következő útmutató hasznodra válhat. Kérjük, ne felejtsd, hogy ebben az esetben a felelősség kizárólag a Tiéd. Amennyiben halvány kétséged is támad, jobban teszed, ha szakemberhez fordulsz.

Jöjjenek az ellenőrizendő alkatrész csoportok (a teljesség igénye nélkül)

 

Kerékpártisztítás

Sokan nem gondolják, de a kerékpár tisztán tartása nem csak esztétikai kérdés. Elég, ha a gumikra gondolunk, egy poros, koszos felületű gumi tapadása meg sem közelíti a tisztán tartott gumiét. A koszos felnin a fékhatás sem megfelelő, a fékút lényegesen hosszabb lehet. Piszkos világító berendezésekkel láthatóságunkat, közvetlenül biztonságunkat kockáztatjuk.

 

Csavarok 

Mindenek előtt ellenőrizd, hogy a kerékpáron található csavarok (kormány, kormányszár, nyereg, stb..) meg vannak-e húzva. A téli tárolás során előfordulhat, hogy a rögzítő csavarok kilazulnak, ami nagyon veszélyes lehet.

 

Kerékpár lánc kenés

A kerékpáron található forgó-mozgó alkatrészek nagy része kenést igényel. Legfontosabb a lánc tisztítása és olajozása ami nagyban befolyásolja a menetteljesítményt és jelentősen meghatározza a hajtásrendszer élettartamát.

 

Bowdenek

Mind a váltás, mind a fékrendszer részét képező bowdenek feszességét ellenőrizni kell. Gyakran a laza bowden felelős a rossz váltás teljesítményért, gyenge fék hatásért. A feszesség mellet a megfelelő kenés itt is lényeges, bár ez már szakembert igényel.

 

Gumik, kerekek

A megfelelő nyomás (a gyártók szinte minden esetben feltüntetik a gumi oldalfalán legalább a maximális nyomás értékét) ellenőrzése mellet nagyon fontos, hogy mindig győződjünk meg  a gumi megfelelő állapotáról is. Ahogy a gépjárműveknél is, az UV fénytől károsodott, repedezett, deformálódott, elöregedett gumikat néhány évente ki kell cserélni. 
A kerekek esetében ellenőrizzük továbbá a küllők feszességét, a laza küllő mindig valami komolyabb deformitásra utal ami balesetveszélyes lehet.

 

Hajtás és hajtókarok

Rövid próbakörön, vagy álló helyzetben, szabad kézzel ellenőrizzük, hogy a pedál, illetve a hajtókar nem kotyog-e. Amennyiben bármilyen holtjátékot érzünk, forduljunk szakemberhez. Ha hajtás közben akadást, ugrást érzünk, az nagy valószínűséggel a lánc nyúlására, a fogaskerekek kopottságára utal. Ezek cseréje sem javasolt házilag.

 

Kerékpár világítás

Amennyiben a kerékpáron van gyárilag elhelyezett első, hátsó világító berendezés, ellenőrizd működését. Külön felszerelhető lámpáidban cserélj elemet, töltsd fel azok akkumulátorát. Ne feledd, kora tavasszal gyorsan változnak a fény, illetve időjárási viszonyok.

 

Nyereg, kormány - kényelmi beállítások

Használat előtt ne felejtsd el ellenőrizni, hogy a nyereg szöge és magassága, valamint a kormány távolsága megfelelő-e? Amennyiben például bármelyik végtagodban zsibbadást érzel, szinte biztos lehetsz benne, hogy a fenti beállítások valamelyike helytelen.

 

Összességében elmondhatjuk, hogy az ellenőrzések nagy része házilag elvégezhető, nem igényel átlagosnál magasabb szintű műszaki felkészültséget. Ennek ellenére mindenkinek azt javasoljuk, hogy az évi 1-2 alkalommal történő átvizsgálásokat szakszervizekben végeztesse el, gyakorlott szerelőkkel, akik rendelkeznek mind a szükséges tapasztalattal, mind a beavatkozásokhoz szükséges – olykor speciális – szerszámokkal is.

 

VISSZA