Tavaszi nagytakarítás III. – Futóművek

Cikksorozatunkban a szezon gördülékeny elkezdéséhez szükséges tippjeinket foglaljuk össze. Volt már szó az alapokról és a hajtáslánc ellenőrzéséről, a harmadik bejegyzés pedig a kerekek és a gumik állapotával foglalkozik. Ezek érintkeznek közvetlenül az úttal, így különösen nagy igénybevételnek lesznek kitéve egész évben. Jobb lesz felkészülni!

A kerekek esetében a kerékagy és a küllők állapotát ellenőrizzétek a szezon kezdetével. Ha a kerék nem pörög megfelelően vagy oldalirányban mozog, a csapágyak és a tengely jelenthetik a bajt. Ha akad a kerék, könnyen állíthattok rajta egy megfelelő kulccsal. A csapágyak cseréjével pedig új életet lehelhettek a gépbe. A kerékpárosok nagy ellensége a laza küllő, ha már több is kilazul érdemes szerelőhöz fordulni, rosszabb esetben az egész kereket kicserélni.

A bringások életét leggyakrabban megnehezítő körülmény a lapos kerék. Amellett, hogy nehezebb így tekerni, megnő a komolyabb károsodás kockázata is. Hosszabb leállások (mint a téli is) alatt a levegő magától is szökik a gumikból, ezért mindenképp ellenőrizzétek. Egy jó pumpa a kerékpáros legjobb barátja lehet. Ha a felfújt gumi 1-2 nap alatt leereszt, valószínűleg defektes. Egy lyukas belső cseréje igazán nem nehéz, ti is meg tudjátok csinálni. Csak kiszeditek a kereket, leveszitek a külső gumit, kicserélitek (vagy megfoltozzátok!) a belsőt, és mehet is vissza. Pár csavarkulcs, egy gumijavító készlet és egy pumpa elég hozzá. Érdemes otthon megpróbálni, hogy út közben már ne érjenek meglepetések. Még egy jó tanács a végére; ne feledkezzetek meg a külső gumikról, ha elkopnak, ezeket is le kell cserélni!